Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Wednesday, July 21, 2010

Anak Nik Aziz bimbang DAP tolak Islam

Ahli Jawatankuasa Dewan Pemuda Pas Pusat, Nik Abduh Nik Abdul Aziz bimbang sekiranya DAP masih menolak dasar Pas untuk membentuk sebuah negara Islam seperti mana kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh baru-baru ini.

Beliau berkata, tidak siapa tahu sama ada DAP menolak atau menerima cita-cita Pas itu kerana tiada sebarang kenyataan rasmi dikeluarkan parti tersebut sehingga hari ini.


Katanya, kenyataan Karpal juga telah melanggar etika persahabatan dalam pakatan pembangkang disebabkan kepimpinan ketiga-tiga parti berkenaan bersetuju untuk tidak mengkritik secara terbuka antara satu sama lain.

“Apa pun, Karpal, siapa boleh menyekatnya? Maka hendaklah dan hendaknya suara Karpal itu adalah suaranya sahaja, bukan suara arus bawah di dalam DAP. Jika tidak, saya bimbang. Sebabnya walaupun tiada pemimpin DAP yang menyokongnya, tiada juga yang menyangkal.

“Suara Karpal itu melanggar etika persahabatan di dalam pakatan pembangkang. Tiada siapa (yang) tidak tahu bahawa DAP masih tidak menerima cita-cita Pas untuk menegakkan negara Islam. Samalah semua tahu bahawa Pas juga tidak menerima konsep negara demokrasi liberal DAP,” katanya.

Nik Abduh berkata demikian dalam blognya, http://nikabduh.wordpress.com/ di sini hari ini.

Sebelum ini, Karpal meminta Pas supaya menghormati DAP berhubung pendiriannya yang menolak konsep negara Islam.

Kenyataan tersebut dibuat Karpal selepas beliau dibidas oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana menolak dasar perjuangan Pas.

Justeru, Nik Abduh berharap Karpal akan berhenti untuk mengeluarkan kenyataan terbuka secara berulang-ulang kerana ia akan mencetuskan tindak balas daripada kepimpinan Pas.

“Berikan masa untuk Pas mengenali DAP pada isu-isu yang belum dijernihkan. Begitulah sebaliknya, berikan DAP masa untuk mengenali Pas. Inilah roh persahabatan yang memberi kebaikan di kemudian hari.

“Justeru Karpal janganlah lantang dan mengulang-ulang. Ia akan mencetus tindak balas yang menjauhkan. Tentunya Pas bertindak balas menjawab kerana ia adalah kewajipan demi mengelak kekeliruan dan menegakkan hujah mempertahankan matlamat penubuhan Pas,” katanya.

Tambahnya, ia akan memberikan kesan yang tidak baik kepada pakatan pembangkang yang mempunyai agenda yang sama untuk menegakkan keadilan sekiranya kenyataan terbuka terus dibuat oleh pemimpin parti terbabit seperti yang dilakukan oleh Karpal.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

About Me

My photo
Seorang Melayu Muslim yang dapat membezakan antara kehidupan seribu tahun lampau dengan kehidupan hari ini dan kini tinggal di daerah dan negeri di mana keturunan bukan Melayu menguasai politik, ekonomi, hartanah dan pendidikan.

Blog Archive

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP