Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Tuesday, August 13, 2013

Buku "Awakening - The Abdullah Badawi Years In Malaysia" - Satu Penjelasan

Al-kisah buku 'Awakening'
Ia bukan biografi bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi, buku Awakening: The Abdullah Badawi Years In Malaysia setebal 620 muka surat itu hanyalah kumpulan esei mengenai isu-isu yang berlegar sepanjang pentadbiran Abdullah sebagai orang nombor satu Malaysia (2004-2009).
Ia dikumpul dan diedit oleh dua simpatisan pembangkang yang tidak asing lagi, Dr Bridget Welsh dan Prof James Chin. Mengandungi esei yang ditulis oleh 35 penyumbang antaranya ahli akademik, wartawan dan pemimpin politik.
Di dalam buku tersebut ada perbualan yang dirakam antara Abdullah dan Bridget Welsh, rakaman interbiu itulah kemudiannya menjadi sandaran untuk Pak Lah menjawab balik segala tuduhan yang dilemparkan kepadanya semasa menjadi Perdana Menteri.
Ia termasuk isu beliau suka tidur, 'budak tingkat empat', dan paling utama perselisihan dengan pemimpin yang digantinya, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Dalam kata lain, ia sebuah buku akademik, dan Pak Lah tidak menulisnya sendiri, ia merupakan pandangan yang diutarakan bagi menjawab soalan-soalan yang kemudiannya dipilih dan ditapis, direncahkan oleh orang lain.
Editor buku tersebut, Bridget Welsh, merupakan simpatisan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Wanita berbadan besar dan pengamat politik yang serius ini merupakan bekas pensyarah di School for Advanced International Studies (SAIS) of Johns Hopkins University. 
Universiti Johns Hopkins adalah tempat yang sama Anwar mengajar selepas beliau dibebaskan dari penjara pada pada 2004 dulu.
Sebab itu jangan terkejut pelancaran tak rasminya di Singapura akan dilakukan oleh anak Anwar, Nurul Izzah.
Kenapa Singapura? ini mungkin kerana jiran Malaysia itu merupakan 'tauke' baru kepada Bridget Welsh yang kini merupakan pensyarah sains politik di Singapore Management University.
Cakap-cakap mengenai Bridget ada projek khas untuk buat buku mengenai Pak Lah sudah lama kedengaran di kalangan wartawan. Ada yang kata wanita berbadan besar ini sering kelihatan di rumah Pak Lah di Sungai Penchala sejak 2011 lagi.
Pada asalnya buku Awakening: The Abdullah Badawi Years In Malaysia ini pun hendak dilancarkan sebelum PRU13, namun atas pertimbangan tertentu, ia dilewatkan, ada yang kata akan dilancarkan secara rasmi oleh Tun Musa Hitam dan Pak Lah di sebuah hotel di Kuala Lumpur pada pertengahan Ogos ini.
Dalam buku tersebut, Pak Lah jawab mengapa beliau menghentikan projek mega yang dimulakan di zaman Dr Mahathir.
Menurutnya, sekiranya beliau mengikut kehendak dan tekanan Dr Mahathir supaya berbelanja tanpa kawalan dan meneruskan projek mega, Malaysia pasti akan bankrap.
Merujuk kepada beberapa serangan Dr Mahathir yang ditujukan kepadanya, Pak Lah berkata beberapa individu pernah bertanya kepadanya kenapa beliau tidak memberikan penjelasan mengenai penasihat mudanya (budak tingkat empat), penglibatan anaknya dalam perniagaan dan pengaruh menantunya, Khairy Jamaluddin.
"Mungkin, saya patut membela diri dan menjelaskan isu itu dengan lebih lantang. Saya boleh bertindak balas atas kenyataan Mahathir. Bagaimanapun, apa kebaikannya untuk kerajaan dan parti?" soalnya.
Jelas Pak Lah, selepas menerima beberapa kritikan daripada Dr Mahathir, apa yang jelas ialah Dr Mahathir hanya mahu pendapatnya didengari tetapi tidak mendengar pendapat orang lain.
Beliau telah berjumpa Dr Mahathir untuk menjelaskan penangguhan beberapa projek mega disebabkan bajet defisit.
"Dr Mahathir bagaimanapun menolak cadangan tersebut kerana kerajaan jelasnya perlu terus berbelanja. Tapi bagaimana kita nak teruskan apabila defisit kita sangat kritikal? Adalah tidak bertanggungjawab jika saya terus berbelanja.
"Jadi kami tiada pilihan untuk mengurangkan defisit dengan menangguhkan beberapa projek mega seperti landasan berkembar dan ia membuat Dr Mahathir mengamuk.
"Boleh anda bayangkan jika saya tunduk dengan tekanan Dr Mahathir untuk terus berbelanja ketika defisit yang sangat tinggi, bagaimana Malaysia mahu mengatasi krisis kewangan dan minyak pada 2008?
"Defisit kita berjaya diturunkan pada kadar 3.2 peratus dan kepada 5 peratus. Jika kita terus berbelanja, saya boleh bayangkan kita sudah bankrap," kata Pak Lah.
Selepas melepaskan jawatan Perdana Menteri pada 2009, beliau bertekad tidak mahu jadi seperti Dr Mahathir.
Beliau mahu Datuk Seri Najib Razak menunjukkan kebolehannya sebagai Perdana Menteri.
"Sebab itu saya kekal berdiam diri selama ini. Saya percaya apabila kita sudah bersara, kita akan bersara. Tidak lagi perlu kita campur tangan. Jika ada yang tidak puas hati, kita luahkan secara tertutup. Kenapa perlu hebahkan kepada media?" tambah beliau.
Menyentuh mengenai kritikan bahawa beliau tertidur ketika bertugas, Pak Lah mendedahkan beliau menghidapi masalah kesihatan 'sleep apnea' dan telah mendapatkan rawatan di Australia pada 2007.
"Saya memberitahu Dr Mahathir keadaan saya. Jadi untuk beliau mengatakan saya tertidur kerana tidak berminat dengan tugas, itu tidak patutlah. Beliau tahu masalahnya,  namun memilih untuk memperkatakan semua itu."
Buku Pak Lah ini walaupun belum dilancarkan secara rasmi tapi sudah beredar di kedai-kedai buku utama. Penerbit buku ini Strategic Information dan Research Development Centre (SIRD) memang terkenal sebagai penerbit dan pengedar buku-buku kiri di Lembah Klang.
Kebanyakkan buku yang 'mengangkat' tokoh-tokoh komunis yang kini banyak di pasaran buku negara, keluaran SIRD.
Sementara itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri tidak mahu komen mengenai buku ini.
Beliau yang dikerumuni wartawan ketika mengadakan Rumah Terbuka Aidilfitri pada Khamis berkata: "Saya simpan komen saya dulu sehingga saya baca buku itu. Saya tidak boleh mengulas berdasarkan komen orang lain. Saya perlu membaca buku itu, (dan komen) berdasarkan tafsiran saya mengenai buku itu."
Manakala Dr Mahathir mahu lebih masa untuk membuat rujukan sebelum mengulas isu-isu mengenainya yang dibangkitkan di dalam buku tersebut.
Bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi hari ini pertama kali mengeluarkan kenyataan memberi penjelasan mengenai kontroversi buku Awakening: The Abdullah Badawi Years In Malaysia yang jadi buah mulut ramai sejak dua tiga hari kebelakangan ini.

Beliau dengan tegas menjelaskan bahawa buku tersebut bukan ditulis atau ditaja olehnya sebaliknya beliau hanya menjawab soalan-soalan dalam wawancara oleh dua penyunting buku itu James Chin dan Bridget Welsh.

"Wawancara ini lebih kepada menjawab soalan-soalan yang dibangkitkan oleh penulis-penulis yang telah menyumbang kepada buku tersebut dan memberi saya ruang untuk menjelaskan beberapa perkara dari sudut saya sendiri," kata Abdullah dalam satu kenyataan media hari ini.

Menurutnya, beliau seorang yang mengamalkan prinsip keterbukaan.

"Prinsip keterbukaan bermaksud kita sedia memberi ruang kepada semua untuk bersuara. Tetapi janganlah pula ada yang membuat andaian bahawa buku ini ditulis oleh Pak Lah yang sudah bersubahat dengan pembangkang untuk menentang partinya sendiri. Itu sudah memesong fakta dan menjadi fitnah,"katanya.

Selain itu, Abdullah berkata beliau tidak tahu, tidak diberitahu dan tidak bertanggungjawab di atas mana-mana jemputan untuk melancarkan atau membincangkan buku itu.

Katanya, beliau juga tidak merancang untuk menghadiri pelancaran buku itu kerana tidak mahu orang membuat andaian yang buku itu ditulis dan ditaja oleh beliau.

"Berita yang mengatakan pemimpin dari parti pembangkang dijemput untuk melancarkan buku ini di Singapura - kalaupun benar - adalah keputusan penerbit buku, bukan saya," tegas Pak Lah.

Di akhir kenyataan tersebut, Pak Lah menjelaskan beliau ingin melihat UMNO terus diberi mandat dan kepercayaan oleh rakyat.

"Saya tak pernah meninggalkan UMNO dan Insya'Allah bila tiba masanya nanti, saya akan menghembuskan nafas terakhir saya di dunia ini masih lagi sebagai ahli UMNO yang cintakan negaranya,"ujarnya.


BERIKUT KENYATAAN PENUH TUN ABDULLAH AHMAD BADAWI

Sejak dua tiga hari yang lepas, banyak berita diterbit mengenai 'buku Pak Lah'. Isu ini juga mendapat liputan luas dalam media sosial dengan pelbagai reaksi dan komen.Sebelum saya memberi apa-apa komen, mungkin saya perlu memberi sedikit penjelasan tentang buku tersebut.

Pertamanya, buku tersebut tidak ditulis oleh saya. Buku ini disusun oleh dua ahli akademik, James Chin dan Bridget Welsh, dengan memuatkan beberapa rencana oleh pelbagai penulis yang telah menyumbangkan tulisan masing-masing mengenai pentadbiran saya sebagai Perdana Menteri. Ada yang dikhabarkan positif dan banyak juga yang negatif dan kritikal.

Kedua, saya sendiri hanya terlibat melalui wawancara yang dibuat oleh James Chin dan Bridget Welsh. Wawancara ini lebih kepada menjawab soalan-soalan yang dibangkitkan oleh penulis-penulis yang telah menyumbang kepada buku tersebut dan memberi saya ruang untuk menjelaskan beberapa perkara dari sudut saya sendiri.

Ketiga, saya tidak menaja atau meminta buku tersebut diterbitkan. Sudah menjadi perkara biasa para akademik membuat analisa tentang sejarah politik negara kita dan sudah pasti era saya tidak terlepas dari kajian ilmiah. Saya cuma telah setuju untuk diwawancara agar suara, pendapat serta penjelasan saya dapat dimuatkan didalam buku tersebut.

Keempat, oleh kerana saya bukan penerbit, pencetak, pengarang ataupun penulis buku tersebut, saya tidak tahu, tidak diberitahu dan tidak bertanggungjawab diatas mana-mana jemputan untuk melancarkan atau membincangkan buku tersebut. Berita yang mengatakan pemimpin dari parti pembangkang dijemput untuk melancarkan buku ini di Singapura - kalaupun benar - adalah keputusan penerbit buku, bukan saya.

Kelima, saya tidak merancang untuk menghadiri pelancaran buku tersebut. Ini kerana saya tidak mahu orang membuat andaian yang buku ini ditulis atau ditaja oleh saya. Saya cuma menjawab soalan yang ditanya. Biarlah jawapan-jawapan saya menjadi tumpuan pembaca.

Berlatarbelakangkan fakta-fakta diatas, saya berharap orang awam mendapat gambaran yang lebih jelas tentang 'buku Pak Lah'. Sekali lagi, ini bukan buku yang ditulis atau ditaja oleh saya. Mungkin ada yang bertanya, kenapa Pak Lah setuju untuk diwawancara oleh pengarang-pengarang yang dikatakan selalu menulis rencana yang kritikal?

Saya bersetuju diwawancara kerana perlu ada penjelasan saya sendiri didalam kajian ilmiah ini. Suka atau tidak, setuju atau tidak, saya berpegang kepada prinsip keterbukaan sebagai paksi kepada demokrasi yang matang. Prinsip keterbukaan inilah yang saya amalkan apabila didatangi dengan permohonan oleh para pengarang buku ini untuk diwawancara.

Walaupun saya dimaklumkan buku ini bakal memuatkan rencana yang kritis dan 'unflattering' tentang kepimpinan saya, saya masih setuju diwawancara atas semangat keterbukaan demi perdebatan yang seimbang dengan mengambil kira semua sudut pandangan.

Sudah pasti pandangan-pandangan dalam buku ini akan mengundang reaksi-reaksi tertentu. Terpulanglah kepada semua pihak untuk membuat rumusan masing-masing. Prinsip keterbukaan bermaksud kita sedia memberi ruang kepada semua untuk bersuara. Tetapi janganlah pula ada yang membuat andaian bahawa buku ini ditulis oleh Pak Lah yang sudah bersubahat dengan pembangkang untuk menentang partinya sendiri. Itu sudah memesong fakta dan menjadi fitnah.

Apa juga teguran yang diberikan dalam wawancara saya yang dimuatkan dalam buku ini dibuat kerana saya ingin melihat UMNO terus diberikan mandat dan kepercayaan oleh rakyat. Saya tak pernah meninggalkan UMNO dan Insya'Allah bila tiba masanya nanti, saya akan menghembuskan nafas terakhir saya di dunia ini masih lagi sebagai ahli UMNO yang cintakan negaranya.

TUN ABDULLAH BIN HAJI AHMAD BADAWI
12 Ogos, 2013


Oleh : HELME HANAFI

2 comments:

  1. Lari dari topik sikit tapi saya rasa blog ini boleh publish komen saya mengenai perlantikan Abdul Azeez Rahim sebagai pengerusi Tabung Haji.

    Saya mintak tolong sangat-sangat dengan kerajaan utk tarik balik watikah perlantikan beliau.

    Saya kenal Azeez. Ini kisah hidupnya. Sekolah rendah di SK bukit bintang. sekolah menengah di Sm bukit bintang PJ. GAGAL SRP. Masuk vanto akedemy PJ dan ambil SRP sekali lagi dan gagal SRP sekali lagi sbg pelajar persendirian.

    Lepas itu dia kerja di Shah Motel di Pj sebagai pelayan. Sambil tu dia mula jual kereta terpakai di kalangan kawan2 dia. Dulu dia duduk di kg ghandi jln klang lama.

    kemudian dia pindah ke rumah panjang dekat sg way. dia buka kedai kereta terpakai di pj. Nama kedai KTA- Kereta Terpakai Azeez.Banyak buat duit bila dia jual kereta kat pensyarah ITM dsb.

    Masuk politik melalui kenalan di Baling. Dia lahir dan membesar di Petaling Jaya. Emak dia 100% mamak. dia janda 5 anak lelaki. Ayah dia rahim ( 100% mamak) tinggalkan anak2 dia dan kawin lain. ayah dia dulu pernah bawa teksi. pas tu berniaga kedai makan dsb.adik beradik dia nasir, rashid, rahman dan mutalib.

    Dia bohong satu dunia yg dia ada MBA dari "Preston" universiti. Tak pernah ambil SPM tahu2 dah "beli" MBA.

    Dia kalau baca ni pasti terkejut sbb maklumat ini betul 100%. Dia memang kenal sangat dengan saya.

    ReplyDelete
  2. Pernah baca kisah hidup Loh Boon Siew, seorang Cina pendatang ke Malaya yang tidak tahu membaca dan menulis?

    Berkat usaha dan ketabahan dalam menempuh hidup, dia berjaya menjadi seorang jutawan dan dermawan. Boleh menderma RM500,000 terhadap pembinaan Masjid Negeri Pulau Pinang. Memiliki hartanah yang dia sendiri tidak tahu lokasi hartatanah-hartanah itu.

    Begitu juga dengan Azeez, walaupun dia seorang mamak (Indian Muslim), berkulit hitam (tetapi hatinya tak hitam) tanpa pelajaran tinggi, dia tabah menghadapi kehidupannya dan berusaha sehingga menjadi jutawan dan dermawan. Boleh membina sekolah Islam di negara Arab. Menolong dan membantu bukan saja penduduk-penduduk Baling tanpa mengira fahaman politik PAS atau UMNO, malah sanggup membantu penduduk-penduduk di Malaysia dan juga di luar negara dengan misi-misi kemanusiannya. Dia mampu kerana dia berjaya dalam hidupnya dan dia mempunyai hati yang lebih baik dari kita yang kita dakwa lebih baik dari kelulusannya.

    Adakah saya dan saudara boleh mengikuti jejak langkahnya? Jawapannya, jauh panggang dari api.

    ReplyDelete

Popular Posts

Recent Posts

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP