Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Thursday, May 16, 2013

PEMIKIR INDONESIA KRITIK: POLITIK MALAYSIA SANGAT JELIK


PEMILU (Pemilihan Umum) atau Pilihan Raya Umum (PRU) di Malaysia sudah pun berakhir sebenarnya. Kemenangan jelas milik parti pemerintah diketuai bapak Najib (Datuk Seri Najib Tun Razak).

Sebaliknya oposisi (pembangkang) di Malaysia oleh bapak Anwar dengan kerjasama Lim Kit Siang seorang Cina, kalau di Jakarta, ia seakan-akan Cina totok (konvensional) begitu.

Amat menjelikkan demokrasi ala-Malaysia kerana pemenangnya sudah jelas kepada team bapak Najib, mengapa perlu lagi bapak Anwar sibuk-sibuk bikin porak-poranda negara sendiri.

Seharusnya terima saja keputusannya. Ternyata bapak Anwar tidak punya perasaan kenegaraan yang tinggi, dia sendiri mengkianati rakyatnya.

Bapak Anwar harus menerima hakikat yang mana Malaysia bukan pengamal sistem Presiden. Jika Malaysia mengguna pakai sistem Presiden seperti di Indonesia atau di Amerika Syarikat, ya memang benar undi paling banyak dikira sebagai pemenangnya.

Misalannya, bapak Jusuf Kalla melawan bapak Susilo Bambang Yudhoyono, ternyata bapak Susilo menerima undian paling terbanyak maka sudah jelas bapak Susilo menjadi Presidennya.

Di Malaysia tidak begitu, kerana Malaysia mengguna pakai sistem Komanwel dan British Democracy. Makanya mana-mana parti yang menang walaupun tidak majoriti undinya, parti itu dikira pemenangnya. Kerana majoritinya dilihat kepada partinya, bukan kepada manusianya.

Hal ini sebenarnya amat remeh dan memalukan jika tidak difahami. Masakan bapak Anwar dan oposisinya tidak mengetahui hal-hal seperti ini.

Saya sendiri pelajar jurusan undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di Gombak, saya tidak faham mengapa bapak Anwar tidak bisa menerima keputusan rakyatnya sendiri.

Sistem kenegaraan Malaysia agak pelik, kerana semasa saya belajar di sana, saya lihat rakyatnya yang keturunan Cina, tidak kiralah Cina totok atau Cina moden, tidak menghormati bahasa negaranya.

Saya biasa ketemu orang Cina yang tidak pandai berbahasa Malaysia. Walhal kami di Indonesia, orang Cina mahupun yang totok Cina wajib mengguna pakai bahasa Indonesia.

Saya fikir, bapak Najib harus menekankan bidang-bidang seperti ini, kenegaraan yang utuh akan menghasilkan negara yang kukuh.

Namun begitu, pihak oposisi khusus bapak Anwar harus berubah, jangan terlalu mementingkan diri sendiri, kerana ia kelihatan sungguh jelik kepada seorang yang selalu bercakap pasal demokrasi di Jakarta.

Berilah contoh yang baik.

S. SUDARION,
Blok M, Kabayoran, Jakarta Selatan.

(artikel ini adalah kiriman emel)

7 comments:

  1. Nuar ni memang manusia dajal .

    ReplyDelete
  2. Bapak Anuar Bin Ibrahim aka B.A.B.I.

    ReplyDelete
  3. Pokoknye keperluan untuk melansai demdam peribadi..bapaknye anuar...

    ReplyDelete
  4. SAWAN NAK JADI PM TIDAK PERNAH LUPUT DARI MINDA DIA......TU YG DAH TIADA LAGI PERASAAN KENEGARAAN PADA DIRI DIA GARA-GARA BERKAWAN DENGAN DAPigs.........

    ReplyDelete
  5. Bapok Anuar Bin Ibrahim... B.A.B.I
    Sama lah mcm Azwan Ali hendakkan Azmin Ali jadi MB Selangor... Koh koh koh!

    ReplyDelete
  6. ORANG MELAYU ...ISI MINYAK DI PETRONAS SAJA

    ReplyDelete
  7. rumah siap, pahat berbunyi...masa berkempen pun sudah habis...ini masa untuk perpaduan

    ReplyDelete

Popular Posts

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP