Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Wednesday, August 10, 2011

5 bekas pemimpin PKR, setiausaha sulit sedia jadi saksi kes Anwar

5 bekas ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) menawarkan diri untuk menjadi saksi kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Rata-rata mereka beranggapan, tindakan peguam bela Penasihat PKR mahu menemu ramah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor adalah suatu yang tidak relevan kerana kedua-dua mereka tidak ada kena mengena dengan kes tersebut.

Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Senator Mohamad Ezam Mohd. Noor berkata, beliau sedia menawarkan diri untuk dipanggil menjadi saksi kepada kes liwat Anwar.

"Jika Perdana Menteri dan isteri boleh dipanggil oleh peguam bela untuk menjadi saksi jadi mengapa saya tidak boleh dipanggil sebab saya lebih tahu siapa sebenarnya Anwar," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Isnin lalu membenarkan permohonan pembelaan kes liwat Anwar untuk menemu ramah kesemua 15 saksi termasuk Perdana Menteri dan isteri.

Bagaimanapun, temu ramah itu tertakluk kepada persetujuan saksi-saksi terbabit.

Mohamad Ezam berkata, mahkamah adalah medan untuk menjawab segala fitnah bahawa beliau dan rakan-rakan lain tinggalkan Anwar kerana habuan, sebaliknya Anwar ditinggalkan oleh mereka kerana haram berketuakan seorang peliwat.

Bekas Naib Presiden PKR, N. Gobalakrishnan yang turut bersetuju menawarkan diri sebagai saksi kes liwat Anwar berkata, orang yang rasa bersalah pasti akan bertindak melengah-lengahkan perbicaraan kes yang sedang dihadapinya.

"Maka sebab itu Anwar mahu Perdana Menteri dan isteri menjadi saksi supaya beliau boleh politikkan keputusan mahkamah di dalam dan luar negara seterusnya memburuk-burukkan sistem kehakiman negara,"
katanya.

Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Datuk Zulkifli Noordin pula berkata, beliau juga tertanya-tanya mengapa Anwar tidak memanggilnya sebagai saksi untuk perbicaraan kes liwatnya itu.

"Teman (saya) bersedia bila-bila masa. Malahan teman cabar Anwar dan Karpal Singh supaya memanggil teman sebagai saksi. Tak sabar teman nak ke mahkamah memberi keterangan.

"Persoalannya, kenapa teman dan rakan-rakan PKR lain tidak dipanggil menjadi saksi sedangkan kami tahu sedikit sebanyak malah ada yang terlibat secara langsung dalam kes itu,"
katanya.

Dua orang bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari dan Muhamad Rahimi Osman turut menyatakan kesediaan menjadi saksi di dalam kes liwat tersebut.

Anuar berkata, sebagai bekas kakitangan yang telah berkhidmat kira-kira 12 tahun beliau amat mengenali, memahami dan mengetahui kecenderungan Anwar dalam segala segi.

Segala pergerakan Anwar katanya, juga amat diketahuinya kerana sebagai setiausaha sulit, beliau bertanggungjawab menjaga keperluan Penasihat PKR itu.


Rahimi ketika dihubungi mempersoalkan jika Perdana Menteri dan isterinya boleh dipanggil menjadi saksi mengapa beliau yang merupakan bekas kakitangan Anwar tidak ditawarkan berbuat demikian.

"Saya lebih tahu siapa sebenarnya Anwar. Bagi saya Anwar hanya mahu mempolitikkan kes ini. Jika Anwar berani, panggil saya ke mahkamah dan saya boleh ceritakan bagaimana cubaan Anwar memfitnah Perdana Menteri dan isteri di dalam kes ini,'' ujarnya.

utusan
Kisah sebenar pertemuan Saiful Bukhari dengan Ezam Mohd Nor

Mohd Saiful Bukhari Azlan, saksi utama kes liwat Anwar mendedahkan di Mahkamah Tinggi, Mei lalu bahawa dia berjumpa dengan bekas Setiausaha Politik Anwar, Ezam Mohd Nor pada lewat malam, 27 Jun 2008, sehari selepas diliwat. Saiful dibawa oleh rakannya bernama Rahimi Osman (bekas Setiausaha sulit Anwar) dan pakciknya bernama Tuah Mohamad untuk berjumpa Ezam di tempat letak kereta dekat dengan persinggahan Plaza Tol Rawang.

Dalam mahkamah, Karpal bertanya Saiful adakah dia mengenali Ezam sebelum ini, Saiful menjawab dia kenal tetapi tidak rapat. Mungkin Ezam tidak kenal Saiful, tetapi Saiful mengenali Ezam kerana beliau merupakan bekas tokoh penting PKR, bekas Ketua AMK PKR.

Ezam pula ketika hadir di Mahkamah Tinggi untuk sesi pengecaman pada Mei lalu memberitahu media bahawa sebelum ini dia tidak kenal langsung Saiful Bukhari sehingga lah ke tarikh pertemuan itu.

“Ada yang berkata pertemuan anda dengan Saiful adalah bukti konspirasi ?” soal wartawan.

“Konspirasi apa, saya tidak kenal dan tidak pernah jumpa Saiful sebelum ini. Pertemuan saya pada awal pagi 27 Jun 2008 adalah yang pertama dan terakhir. Jadi di mana konspirasinya ?”, jawab Ezam.

“Hanya orang yang bodoh dan orang yang berkepentingan saja yang masih boleh percaya teori konspirasi Anwar Ibrahim,..seorang yang desperate…seorang desperado …seorang yang sudah terdesak yang cuba alihkan pandangan masyarakat dari membicarakan persoalan yang lebih khusus,”katanya lagi.

Untuk rekod, Ezam melepaskan semua jawatannya dalam PKR pada 11 Februari 2007 dan secara rasminya mengumumkan keluar PKR pada 14 April 2007. Manakala Saiful pula bekerja dengan Anwar Ibrahim sekitar Mac 2008 dan meninggalkan Anwar sekitar 28 Jun 2008.

Ezam menceritakan lebih lanjut berkenaan pertemuan tersebut. Ketika itu, Ezam berada di Larut Perak dalam satu program ceramah politik. Selepas ceramah, dia menerima panggilan telefon daripada kawannya (Rahimi ?) yang bekerja lama dengan Anwar Ibrahim.

“Abang kat mana ? “, tanya kawannya itu.

“Saya kat Perak, ceramah”, jawab Ezam.

“Ni ada orang kanan Anwar (Saiful) nak jumpa”, tanya kawannya lagi.

“Apa hal nak jumpa pulak ?” soal Ezam.

“Dia dah ‘kena’ dah!” jawab kawannya.

“Kena apa ?” soal Ezam.

“Macam tak tau pulak..kena tu lah (liwat)” jawab kawannya.

“Nak jumpa saya pasal apa ?. Jumpa esok lah” soal Ezam

“Dia nak jumpa juga. Dia nak jumpa malam ni juga”, jawab kawannya.

“Ok. Tunggu saya di Tol Rawang. Saya dalam perjalanan dari Larut Perak”, jawab Ezam.

Pertemuan itu berlaku secara spontan, di tempat letak kereta tidak jauh dari plaza Tol Rawang di Lebuh Raya Utara Selatan pada awal pagi 27 Jun 2008, bertemu sekitar jam 3 pagi, selama dua jam.

“Kenapa nak jumpa saya…kenapa tidak orang lain ?” Soalan pertama Ezam kepada Saiful.

“Saya nak jumpa abang, sebab abang berani dan bertegas melawan Anwar. Abang kata abang bersumpah tahu mengenai Anwar tetapi tak mahu dedahkan..akad sumpah abang dalam setiap ceramah yang menyebut “.. Dengan nama Allah…, sebagai seorang muslim saya [Ezam] tidak akan sesekali mengangkat Anwar Ibrahim sebagai seorang pemimpin…”, jawab Saiful.

“Apakah maksud abang bersumpah itu berkaitan dengan moral Anwar ?” soal Saiful.

Ezam menjawab YA, berkaitan dengan moral Anwar Ibrahim yang tidak boleh diterima sebagai pemimpin Islam.

Setelah Saiful yakin dengan jawapan Ezam, kemudiannya dia menceritakan semua kejadian yang menimpa dirinya, khususnya berkaitan dengan kes liwat Anwar Ibrahim ke atas dirinya.

Ezam tidak terkejut dengan pengakuan Saiful itu. Malah beliau sebelum ini pernah berdoa kepada ALLAH SWT agar menunjukkan bukti bahawa dakwaannya meninggalkan PKR benar, kerana tidak boleh berkompromi dengan Anwar Ibrahim yang rosak akhlak.

Selepas bercerita kejadian liwat tersebut, Saiful bertanya Ezam, apakah perlu dia membuat laporan polis.

Ezam menasihati Saiful agar tidak perlu membuat laporan polis kerana akan menyusahkan dirinya. Lagi pun kes Anwar meliwat sukar diterima umum, walaupun perkara itu benar.

Sebagai alternatif, Ezam mencadangkan Saiful berjumpa dengan tokoh ulama menceritakan kisah sebenar yang menimpa dirinya dan seterusnya bersumpah di depan mereka dengan nama Allah.

“Saya nak bawa awak jumpa 4 ulama..semuanya dari PAS, awak sanggup ?”, kata Ezam.

“Saya setuju. Cuma esok saya nak pergi hospital sekejap”, jawab Saiful

“Sebab apa nak pergi hospital?” soal Ezam

“Saya nak pergi periksa di hospital, dalam badan saya ada simpan bukti…kalau tak pergi nanti hilang bukti..dah dua hari tahan ni”, jawab Saiful.

Semasa Saiful menceritakan dia menyimpan bukti di dalam badannya, Ezam tidak memahami maksud sebenar mangsa tersebut. Sekarang, apabila semuanya terbongkar di mahkamah barulah Ezam tahu bahawa maksud sebenar Saiful adalah dia menyimpan air mani Anwar di dalam duburnya selepas diliwat pada 26 Jun 2008.

“Lepas itu, Saiful pergi hospital pusrawi, HKL, apabila Saiful beritahu dia kena liwat, secara automatik hospital memberitahu polis. Sebab kes liwat mesti dibuat report polis. Bila polis masuk, dia tengok yang liwat itu, nama besar, Anwar Ibrahim, terpaksa Saiful ditahan, jadi saya tidak boleh lagi bawa Saiful jumpa ulama” jelas Ezam.

Begitulah kesudahan Ezam berjumpa Saiful untuk kali pertama dan terakhir. Katanya selepas itu mereka tidak bersua lagi.

“Bagaimana konspirasi boleh berlaku dengan hanya satu pertemuan…hanya beberapa jam sebelum Saiful bertindak membuat laporan polis ( selepas dinasihatkan oleh doktor di Hospital Besar Kuala Lumpur dimana dia jalani pemeriksaan). Biasanya konspirasi akan ambil masa yang panjang.” kata Ezam.

“Justeru saya ingin memberitahu Anwar Ibrahim dan Wan Azizah…cukuplah menipu orang membabitkan orang lain yang tidak berdosa dalam dosa yang dilakukan.Beliau seharusnya ke mahkamah berdepan dengan saudara Saiful sebagai orang yang jujur menjawab persoalan-persoalan asas”

“Persoalan asas… sama ada dia (Anwar) meliwat atau tidak meliwat…itu persoalan asasnya…bukan rela ke tak rela…atau konspirasi ka”, tegas Ezam lagi.

Menjawab soalan adakah hasil pertemuan dua jam dengan Saiful itu beliau yakin kejadian liwat itu benar-benar berlaku.

Ezam berkata,”saya yakin Saiful seorang innocent victim …dia seorang jujur…bila saya cadangkan jumpa ulamak untuk selesaikan secara Islam…beliau setuju..tak nampak takut…biasanya orang kalau bohong nampak takut kalau nak jumpa ulamak.

“Saya yakin dia berkata jujur…dan tidak ada sebab pun dia nak bohong pada saya…saya waktu itu orang biasa saja…saya bukan ada pegang jawatan apa…saya baru masuk UMNO lebih kurang sebulan masa tu.” kata Ezam menutup perbualan.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Recent Posts

About Me

My photo
Seorang Melayu Muslim yang dapat membezakan antara kehidupan seribu tahun lampau dengan kehidupan hari ini dan kini tinggal di daerah dan negeri di mana keturunan bukan Melayu menguasai politik, ekonomi, hartanah dan pendidikan.

Blog Archive

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP