Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Wednesday, February 10, 2010

Pertuduhan Qazaf Anwar, Jamil Khir fail bantahan awal

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Jamil Khir Baharom dan dua yang lain hari ini memfailkan bantahan awal bagi membatalkan permohonan qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Jamil Khir serta Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan Shamsuddin Hussain dan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Datuk Che Mat Che Ali, memfailkan permohonan bantahan awal itu di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Syariah, petang tadi melalui Tetuan Zainul Rijal Talha & Amir.

Peguam-peguam mereka Zainul Rijal Abu Bakar, Roslizam Rahim dan Mohd Firdaus Mohd Arifin hadir di mahkamah bagi memfailkan permohonan itu.

Zainul Rijal memberitahu pemberita bahawa mahkamah menetapkan 17 Februari untuk sebutan permohonan bantahan itu.

Beliau berkata pihaknya akan menyerahkan salinan bantahan awal itu kepada peguam syarie Anwar, Kamar Aniah Kamaruzaman, esok.

Pada 7 Januari lepas, Anwar memfailkan permohonan bagi mendapatkan perintah untuk mengarahkan Shamsuddin, selaku Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan, supaya mendakwa bekas Mohd Saiful dengan tuduhan qazaf.

Dalam permohonan itu juga Anwar turut menamakan Shamsuddin, Jamil Khir dan Che Mat sebagai responden.

Mengikut Seksyen 41 Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997, qazaf ialah tuduhan terhadap seseorang yang melakukan zina tanpa membawa empat orang saksi lelaki.

Seksyen ini adalah bagi mengelak seseorang menuduh orang lain berzina.

Jika sabit kesalahan, pesalah boleh dikenakan denda RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahu atau kedua-duanya.

Jamil Khir, Shamsuddin dan Che Mat juga memfailkan satu afidavit bersama bagi menyokong permohonan bantahan awal itu.

Dalam permohonan bantahan awal itu, selain memohon membatalkan permohonan qazaf oleh Anwar, ketiga-tiga mereka juga mahu supaya peguam Zulkifli Noordin, yang turut mewakili Anwar dalam permohonan qazaf itu, digugurkan daripada barisan pembelaan itu dengan alasan Zulkifli berkemungkinan akan dipanggil menjadi saksi dalam permohonan qazaf.

Mereka juga berkata bahawa terdapat konflik kepentingan kepada Zulkifli dalam permohonan qazaf itu.

Mereka juga berkata Mahkamah Tinggi Syariah tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar dan memutuskan permohonan qazaf berkaitan kesalahan jenayah melalui prosedur Mal.

Ketiga-tiga mereka juga berkata terdapat ketidakpatuhan dalam prosiding permohonan itu dan juga terdapat salah aturan dalam memulakan prosiding itu.

- Bernama

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

About Me

My photo
Seorang Melayu Muslim yang dapat membezakan antara kehidupan seribu tahun lampau dengan kehidupan hari ini dan kini tinggal di daerah dan negeri di mana keturunan bukan Melayu menguasai politik, ekonomi, hartanah dan pendidikan.

Blog Archive

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP