Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Tuesday, February 16, 2010

Tindakan Guan Eng Haramkan Perarakan Sambutan Maulidur Rasul Di Pulau Pinang Benar dan Bijak!

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng telah membuat suatu keputusan yang tepat dan bijak dalam mengharamkan perarakan Maulidur Rasul di Pulau Pinang.

Memandangkan suasana politik yang tidak stabil,provokasi yang bersifat perkauman dan keugamaan dan disamping wujudnya krisis dalaman dalam pemerentahan pakatan pembangkang maka berbagai kemungkinan akan timbul sekiranya perarakan itu diadakan sekarang

Lim Guan Eng barangkali telah diingatkan oleh perisitiwa rusuhan sempena Maulud Nabi di Singapore dalam awal tahun 60an yang telah mencetuskan rusuhan kaum di pulau itu yang memakan ramai korban dan memaksa kerajaan Singapore mengambil tindakan tegas dan berani untuk mengharamkan perarakan itu buat selama lamanya di Singapore.

Anasir anasir politik akan mengambil apa juga kesempatan dari keadaan yang genting, runcing dan tidak stabil di Pulau Pinang sekarang untuk menimbulkan kekecohan bagi kepentingan politik masing masing samada bersifat individu atau kepartian.

Selain dari itu harus diingatkan kebanyakan orang Pulau Pinang adalah mempunyai emosi yang tinggi dan kaki gaduh. Mereka mudah di hasut, mudah diperalat ,suka cakap berdegar degar tanpa berfikir dan membesarkan pekara remeh temeh. Guan Eng dari Melaka tentunya lebih mengkaji dan faham sifat dan perwatakan Pulau Pinang ini.

Maka itulah orang Pulau Pinang dari satu pilihanraya ke satu pilihanraya tidak membuat keputusan keputusan yang berasaskan sikap yang rasional dalam menentukan kerajaan yang mereka mahu tetapi lebih didorongkan oleh panas darah, sentimen dan sifat sifat kekelingan dalam isu isu semasa. Mereka tidak tahu memandang jauh kebelakang dan tidak dapat melihat masa depan. Yang mereka tahu mahu cepat gaduh.

Harus diingatkan juga bahawa dalam Islam sendiri pun tidak disuruh mengadakan perarakan Maulidur Rasul. Eng Guan telah membuat kuputusan yang tepat dan bijak demi untuk memelihara keselamatan dan kedamaian Pulau Pinang. Syabas!

Sebagai Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengecam Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng kerana membatalkan perarakan itu mestilah menyatakan kesediaan untuk turut bertanggungjawab sekiranya berlaku sesuatu yang buruk dari perarakan itu kelak.


http://maharajablogger.blogspot.com/

1 comment:

  1. jika seperti itu kata dato lim.. saya cadangakan PRU13 nanti kerajaan harus ambil langkah berani mengHARAMkan perarakan kemenangan tanpa mengira parti.. dengan alasan yang sama di mana perarakan kememangan pada tahun 60an di selangor mencetuskan kerusuhan.. ingat tanggal 13 mei? sungguh tak masuk akal...

    ReplyDelete

Popular Posts

Recent Posts

About Me

My photo
Seorang Melayu Muslim yang dapat membezakan antara kehidupan seribu tahun lampau dengan kehidupan hari ini dan kini tinggal di daerah dan negeri di mana keturunan bukan Melayu menguasai politik, ekonomi, hartanah dan pendidikan.

Blog Archive

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP