Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Thursday, May 20, 2010

PESANAN TOK GARU


Wahai anak bangsa ku.

Aku nak minta korang tolong ingat dan fikir tentang masa depan kuasa politik kita orang melayu di tanah melayu ni plak. Korang sedar tak perjalanan kuasa politik melayu ni tak ubah macam pergerakan waktu sembahyang orang islam jer.

1. Waktu mula2 mencapai kemerdekaan – "Waktu Subuh" Suara melayu di parlimen pada waktu tu cukup mantap. Tak siapa berani sentuh hak2 istimewa orang melayu, kekebalan raja2 melayu dan kesucian agama islam. Kita melayu rasa aman dan nyaman seperti pada kedinginan pagi.

2. Sekitar tahun 80an – "Waktu Zohor" Suara bukan melayu bertambah ramai di parlimen (sorry aku tak simpan data lengkap). Kita melayu menjadi panas dengan isu pribumi. Melayu kata cina kaum pendatang, cina pun kata melayu juga pendatang. Melayu kata cina pendatang dari negeri cina datang ke tanah melayu naik tongkang. Cina kata melayu juga pendatang dari indonesia datang ke tanah melayu naik sampan. Mujur "Ops Lalang" oleh pemerintah dapat menyejukkan keadaan. Kalau tidak there will be the 2nd 13 May tragedy.

3. Keputusan PRU 12 pada Tahun 2008 – "Waktu Asar" Kuasa BN tergugat teruk walau pun tak kalah. Dalam BN tinggal Umno saja yang menang banyak, sedangkan rakan2 Umno seperti MCA, MIC dan Gerakan bungkus teruk. Waktu itu Umno hanya ada Trengganu, Johor, Negeri Sembilan, Melaka dan Perlis. Kedah dan Kelantan boleh dekat Pas (masih OK lagi … nasi hanya bertukar pinggan). Penang jatuh kepada DAP. Perak dan Selangor nyaris2 nak jatuh kepada DAP, mujurlah kuasa raja melayu yang telah menyelamatkan keadaan, maka Perak dapat MB dari Pas dan Selangor dapat MB dari PKR (mereka berdua tu hanya boneka kepada DAP saja) tak ubah macam orang melayu diletak jadi pengerusi dalam syarikat milik bukan melayu. Jadi sekarang ni DAP dah nampak bahawa raja melayu merupakan batu penghadang nombor 1 yang menyekat laluan mereka ketampok kuasa. Dan DAP sedar jika mereka sahaja yang pulun nak robohkan tembok penghadang itu tanpa bantuan dari orang melayu maka laluan akan menjadi bertambah sukar. Tapi nampaknya orang melayu sendiri yang dalam Pas dan PKR turut sama menggoyang2 tembok itu supaya tumbang. Yang membimbangkan adalah DAP menggoyang tembok disebelah luar, sedangkan Pas dan PKR menggoyang dari sebelah dalam. Di pihak DAP terdapat tangan2 tersembunyi yang tak kelihatan dengan mata kasar yang turut sama menggoyang tembok itu (this will empower the DAP strength), sedangkan disebelah dalam Pas dan PKR terpaksa bergelut dengan Umno yang berusaha mempertahankan tembok itu daripada digoyang (resulting imbalance of thrust between the inside and the outside). Akhirnya kerana ketidak seimbangan tekanan menyebabkan tembok itu tumbang ke dalam dan menghempap Umno, Pas dan PKR. Akhirnya siapa yang mendapat laluan mudah ????

4. Apakah PRU 13 nanti bakal menjadi - "Waktu Maghrib" buat kita orang melayu? Kita lah yang menentukan. Tuhan pun tak dapat nak tolong. Sebab tuhan dah kata dalam quran "aku tak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya". Apakah tembok yang sedang cuba digoyang2kan itu bakal menjadi tersangat lemah, tangan kitalah yang ada jawapannya. Cuma nak bagi tahu, kalau tembok itu sudah rebah maka kita kena sedar sebenarnya sudah masuk "waktu maghrib" buat kita orang melayu.

5. Sesudah "Maghrib"” kedatangan "Waktu Isyak" dengan malam yang gelap gelita pasti berlaku dan kita orang melayu tak ada upaya lagi untuk menahan maupun menghalangnya. Dalam kegelapan malam itu kita orang melayu akan teraba2 mahu mencari lampu untuk menyuluh jalan buat kita (membina perpaduan dan kesatuan). Tapi sayang lampu itu semuanya sudah dihancurkan oleh mereka secara halus dan perlahan2 tanpa kita sedari. Kita sudah terlambat ….

6. "Waktu Subuh" menjelma semula diikuti pancaran sinaran mentari yang membawa seribu satu nikmat. Tapi sayang seribu kali sayang nikmat itu bukan untuk dikecapi oleh kita orang melayu. Kita mungkin sekadar melihat dan mencium baunya sahaja. Dan kalau berpeluang nak rasa nikmat itu pun, mungkin sisa2 yang ditinggalkan yang mereka sudah tak mahu lagi.

Kepada anda yang prihatin dengan masa depan politik melayu di tanah melayu ini, saya hendak bertanya ……

"Tidak kah kita mahu sedar dan tidak kah kita mahu mengakui, bahawa sesungguhnya orang lain telah dan sedang memperalatkan perbedaan fahaman politik diantara kita demi memudahkan mereka mencapai impian kuasa"

"Tidak kah kita sedar bahawa kejatuhan Penang ke tangan mereka, maka amat sukar lah untuk kita merampas kembali Penang pada PRU yang seterusnya. Itu adalah amaran awal dari Allah swt kpd kita umat melayu/islam di negara ini"

Akan tetapi semua benda itu boleh jadi "tidak akan menjadi kenyataan" seandainya kita semua bersatu mempertahankan atas nama bangsa melayu dan agama islam.

Seruan saya "Bersatu lah Wahai Bangsa Ku. Kita Masih Belum Terlambat"
Tok Garu

2 comments:

  1. salam hormat tuan

    cukup menarik. satu peringatan kepada UMNO dan BN agar jangan lena di buai mimpi

    kita dah takde masa lagi.

    ReplyDelete
  2. Melayu sendiri sanggup menjadi alat untuk menjatuhkan bangsanya sendiri. Orang Cina pun lebih bermaruah sebab lebih membela bangsanya bukan seperti Melayu pengkhianat.

    Article 160

    ReplyDelete

Popular Posts

Recent Posts

About Me

My photo
Seorang Melayu Muslim yang dapat membezakan antara kehidupan seribu tahun lampau dengan kehidupan hari ini dan kini tinggal di daerah dan negeri di mana keturunan bukan Melayu menguasai politik, ekonomi, hartanah dan pendidikan.

Blog Archive

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP