Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Tuesday, June 29, 2010

Azmin Ali Mahu Jadi MB Sebelum Pilihan Raya Umum 13

Azmin Ali punya cita-cita politik yang besar, dia mahu jadi Menteri Besar Selangor sebelum pilihan raya umum ke-13,” kata pensyarah Pusat Pengajian Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Dr Ahmad Atory Hussain.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan Tan Sri Abdul Khalid melepaskan jawatan sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri berkuat-kuasa serta merta bermula semalam.

Jawatan berkenaan kini diambil alih oleh Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamed Azmin Ali.

Ahmad Atory berkata, perkembangan terbaru itu jelas menunjukkan PKR sedang mengalami konflik dalaman yang serius.

“Tindakan Abdul Khalid itu menunjukkan PKR dilanda perebutan kuasa yang serius. Ini juga petanda awal beliau akan kehilangan pengaruh politik di Selangor,” katanya hari ini.

Penganalisis politik itu berkata, apabila seorang Menteri Besar sudah tidak mempunyai pengaruh politik maka akan wujud konflik antara kuasa eksekutif dan pimpinan politik di peringkat negeri.

“Ini jelas menunjukkan ada usaha menjatuhkan Khalid secara jelas walaupun mereka (PKR) menafikannya.

“Azmin ada political mileage di sini kerana dia mendapat sokongan daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Oleh kerana Azmin orang kepercayaan Anwar maka lebih mudah dia mengggunakan peluang itu untuk mencapai apa yang dia mahukan,” katanya.

Menurut beliau secara tradisinya, Menteri Besar akan memegang jawatan Pengerusi PKR negeri bagi memantapkan pengaruh politiknya.

“Harus diingat jawatan Menteri Besar adalah jawatan politik kerana sebagai ketua beliau juga perlu mempunyai pengaruh politik untuk mentadbir sesebuah negeri dengan baik.

“Jika dia kehilangan pengaruh politik maka dengan mudah Anwar akan meminta dia (Khalid) utnuk meletakkan jawatan ketika itu,” ujarnya.

Sementara itu, Pengarah Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin berkata krisis yang berlaku di negeri itu sudah sampai ke kemuncak apabila jawatan Pengerusi MPN diambil alih oleh Azmin.

“Ramai pemimpin PKR dan Pakatan Rakyat tak bersetuju dengan tindakan Abdul Khalid memisahkan kuasa eksekutif dan legislatif, sebab itu konflik ini wujud,

“Sebagai kerajaan negeri yang memerintah Khalid mahu menjaga kebajikan rakyat, tapi pemimpin PKR, DAP dan PAS tidak mahu keadaan sebegitu, itu punca Azmin dipilih untuk ambil alih jawatan Pengerusi MPN di Selangor” katanya.

Beliau berkata, sebagai ketua, menteri besar itu bijak mentadbir negeri, namun tindak tanduk beliau itu tidak disenangi oleh beberapa pemimpin PKR termasuk Azmin.

Pada masa yang sama, Shamsul Amri berkata, personaliti Azmin sebagai orang kanan Anwar merupakan faktor utama dia dipilih.

“Azmin ada historical connection dengan Anwar sebelum PKR ditubuhkan lagi. Dia (Azmin) ibarat tiang seri dalam parti.

"Ahli Parlimen Gombak itu punya pengaruh politik yang lebih mantap daripada Abdul Khalid. Jadi bila dia tidak puas hati dengan gaya pemerintahan Menteri Besar maka dia menggunakan Anwar untuk menyingkirkan Abdul Khalid sebagai Pengerusi PKR negeri,” katanya.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan Abdul Khalid akan meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar dalam tempoh terdekat ini.

“Tidak mustahil untuk Abdul Khalid letak jawatan dengan tekanan yang diberikan kepada dia sekarang ini,” katanya.

Sebelum ini timbulnya desas-desus yang mengatakan wujudnya gerakan bantahan diperingkat cabang dan ranting di Selangor yang tidak berpuas hati dengan kepimpinan Abdul Khalid sebagai Pengerusi MPN.

Bagaimanapun, Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail keputusan berkenaan dibuat atas permintaan Abdul Khalid sendiri yang akan memberi tumpuan kepada pentadbiran Selangor, pembangunan di Kampung Baru dan kawasan bersempadan dengan Selangor.

Oleh : NURUL AIN MOHD. HUSSAIN

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

About Me

My photo
Seorang Melayu Muslim yang dapat membezakan antara kehidupan seribu tahun lampau dengan kehidupan hari ini dan kini tinggal di daerah dan negeri di mana keturunan bukan Melayu menguasai politik, ekonomi, hartanah dan pendidikan.

Blog Archive

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP