Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Saturday, June 12, 2010

CADANGAN USUL – BENTANG LAPORAN KEWANGAN HARAKAH DALAM MUKTAMAR

Kalau ahli Parlimen PAS boleh mendesak agar laporan kewangan Petronas dapat dibentang dalam parlimen untuk memastikan ketelusannya. Mengapa tidak, perkara yang sama juga berlaku kepada Harakah, yang merupakan akhbar kepunyaan PAS secara rasmi.

Jika dirujuk kepada wartawan-wartawan yang bekerja di Harakah, gaji mereka tidak semewah seperti mereka yang bekerja di akhbar yang lain. Dimaklumkan, wartawan harakahdaily, gaji mereka sebulan sebanyak RM 1600, sedangkan gaji wartawan di malaysianinsider mencecah RM3600 sebulan.

Jika dilihat pada sumber kemasukan Harakah, didapati ia lebih memberangsangkan berbanding Malaysianinsider. Ini kerana, Malaysianinsider sekadar akhbar internet, sedangkan harakah, bukan sekadar akhbar internet, bahkan lebih dari itu, iaitu apabila ia melibatkan kepada akhbar harakah cetak.

Justeru, bagi memastikan keadaan sebenar kewangan harakah, dicadangkan agar ada sebilangan perwakilan dari mana-mana negeri mengusulkan agar laporan kewangan harakah ini dibentang dan dibahas dalam Muktamar PAS, supaya ia telus, dan dilihat sebagai telus.

Dirasakan, Cikgu Mustafa Ali yang merupakan Pengerusi Lembaga Harakah yang berada dalam jawatan itu sejak sekian lama bersifat professional, terbuka dan sememangnya bersedia untuk menerima usul sebegini. Ia tidak ada lain, melainkan mahu memberi satu gambaran, betapa PAS mempunyai ketelusan dalam mengurus kewangan yang melibatkan organisasi atau badan dalam parti sendiri.

Bahkan jika ini boleh berlaku, ia boleh menjadi model dan bukti kepada rakyat, bahawa PAS mampu mengelola sumber kewangan dalam bentuk yang telus dikala memerintah Malaysia nanti.- Insya Allah..

Sekian

Wallahu ‘Alam
Ustaz Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

About Me

My photo
Seorang Melayu Muslim yang dapat membezakan antara kehidupan seribu tahun lampau dengan kehidupan hari ini dan kini tinggal di daerah dan negeri di mana keturunan bukan Melayu menguasai politik, ekonomi, hartanah dan pendidikan.

Blog Archive

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP