Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Monday, December 6, 2010

Antara Kejantanan Khir Toyo dan Kebaculan Anwar Ibrahim Menghadapi Perbicaraan Mahkamah

Hari ini negara gempar apabila mantan Menteri Besar Selangor merangkap Ketua Pembangkang DUN Selangor, Datuk Seri Mohd Khir Toyo (DSKT) dihadapkan di Mahkamah Seksyen Shah Alam atas tuduhan rasuah membabitkan jual beli tanah yang kononnya berada di bawah nilai sebenar.

Dalam masa yang hampir sama, di satu sudut mahkamah yang lain pula, manusia sejawatan DSKT tapi di Parlimen, Anwar Ibrahim gagal dalam permohonannya untuk menyingkirkan hakim bicara dalam perbicaraan liwatnya yang sudah mencatat rekod dunia sebagai kes yang paling banyak ditangguhkan. Berita gembira buat Anwar, perbicaraan ini ditangguhkan lagi ke 21 Januari 2011 bagi membolehkannya membuat rayuan.

Penangguhan kali ini berbeza kerana Anwar tidak terlibat secara langsung sebaliknya alasan untuk menyingkirkan hakim bicara kerana peguam OKUnya dikatakan diugut oleh hakim yang berkenaan. Tapi yang penting pada Anwar ialah penangguhan, apa yang menyebabkan itu tidak penting asal boleh tangguh.

Memang secara realistiknya kedua kes yang disebutkan di atas ini berbeza dari segi fakta dan situasinya tetapi yang kita patut ambil peduli ialah cara bagaimana kedua lelaki ini dalam menghadapi proses mahkamah yang sedang berjalan.

Di satu pihak, iltizam DSKT untuk menyelesaikan perbicaraannya dapat dilihat dari kenyataannya yang menjunjung tinggi sistem keadilan negara dan keinginan untuk menjadikan proses perbicaraan ini sebagai platform untuk membersihkan namanya daripada fitnah yang asalnya dirangka pembangkang.

Perlu diketahui bahawa asal usul kes ini ialah apabila ADUN Sekinchan Ng Suee Lim menyebarkan fitnah konon nilai hartanah tersebut ialah RM 24 juta!! Jelas daripada pertuduhan yang dikenakan ke atas DSKT, nilai RM 24 juta itu ialah fitnah pihak pembangkang bagi menjatuhkan imej DSKT yang aktif mendedahkan penyelewengan kerajaan Selangor terutama dalam isu pasir.

Di satu pihak yang lain pula, Anwar Ibrahim tidak henti-henti berusaha untuk menangguhkan perbicaraan liwatnya yang berlaku pada 2008. Sudah banyak yang disebut mengenai kebaculan Anwar ini dan satu lagi ulasan panjang lebar mengenainya hanya membuang masa.

Kita tidak kenal DSKT dengan slogan ‘lawan tetap lawan’ seperti mana Anwar Ibrahim tapi kita kagum dengan ’kelakian’ beliau untuk menyelesaikan proses perundangan yang sedang dihadapinya dalam kadar segera. Kalau diikutkan, kes dihadapi DSKT lebih kepada fitnah yang dimulakan pembangkang tetapi DSKT tidak mahu ke arah itu sebaliknya bersedia menghadapi kes ini tanpa ada lengah lagi.

Walaupun masih diperingkat awal, keyakinan DSKT ini memberikan gambaran bahawa beliau sebenarnya berada di pihak yang benar dan tidak ada apa yang perlu ditakutkan.

Berbeza dengan Anwar, dari kes liwat pertama sehingga sekarang, ‘penghakiman’ awal telah diberikan kepadanya oleh penyokongnya dengan Anwar dikatakan difitnah dan dianiaya. Mahkamah tidak digunakan untuk membersihkan namanya seperti mana yang ditunjukkan dalam kes DSKT sebaliknya keseluruhan proses mahkamah diperalatkan Anwar dan barisan manipulator undang-undang upahannya demi satu penangguhan.

Kami yakin bahawa DSKT berada di pihak yang benar dan keazaman DSKT untuk menghadapi kes ini dalam jangka masa segera membuktikan keyakinan tersebut.

Sumber : Adamyan mykmu.net

Peluang Menjelaskan Diri Di Mahkamah
Monday, December 6, 2010

1. Pagi tadi saya dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam atas tuduhan mendapatkan untuk saya dan isteri suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

2. Saya mengucapkan terima kasih kepada pihak pendakwaraya yang menghadapkan saya ke mahkamah kerana ini memberi peluang saya mmenjelaskan isu ini dalam Mahkamah dan membersihkan diri saya.

3. Ini juga bermakna rumah saya bukanlah berharga RM 24 juta seperti yang dituduh oleh Pakatan.

4. Saya membeli rumah saya dengan harga pasaran semasa yang dinilai oleh beberapa penilai hartanah dan melalui pinjaman bank, justeru saya tidak takut untuk ke Mahkamah menjelaskannya.

5. Apa yang saya harapkan ialah perbicaraan ini dilakukan secepat mungkin bukannya ditangguh-tangguhkan bagi menghalang saya dari bergiat dalam politik.

6. Saya akan melepaskan jawatan Ketua Pembangkang Selangor berkuatkuasa serta merta.

7. Berkenaan jawatan dalam parti ia terserah kepada pucuk pimpinan parti. Jika ia menjadi masalah besar kepada parti saya rela mengundur diri. Namun sebagai wakil rakyat saya akan terus berkhidmat walau atas platform mana pun sehingga Mahkamah membuat keputusan.


Nota: Sila Rujuk Penjelasan saya sebelum ini untuk memahami isu rumah saya.

Sumber : drkhir.com

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

About Me

My photo
Seorang Melayu Muslim yang dapat membezakan antara kehidupan seribu tahun lampau dengan kehidupan hari ini dan kini tinggal di daerah dan negeri di mana keturunan bukan Melayu menguasai politik, ekonomi, hartanah dan pendidikan.

Blog Archive

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP