Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Saturday, April 24, 2010

Kerakusan politik Anwar mula makan diri sendiri

Oleh — Jamhariah Jaafar
Terpaku seketika melihat senarai nama sahabat meninggalkan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikeluarkan seorang blogger dan terngiang suara bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad (gambar), bercerita mengenai bekas timbalannya itu pada kempen di Serendah, malam kelmarin.

Persoalan yang tercetus ialah mengapa teman yang sanggup berkorban ketika dia susah, tiba-tiba dan satu demi satu meninggalkannya ketika dia bersungguh-sungguh untuk mencapai matlamat menuju ke Putrajaya. Lagi terkedu apabila seorang sahabat kepada calon Parti Keadilan Rakyat(PKR), Datuk Zaid Ibrahim yang ditemui ketika berkempen di Hulu Selangor, mengemukakan teori bahawa pencalonan peguam kaya raya ini mempunyai kaitan rapat dengan siapa orang paling layak menjadi “Perdana Menteri”, antara Zaid dengan Azmin sekiranya Anwar ke penjara sekali lagi dan andainya pakatan pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti. Blogger, Jebat Must Die (jebatmustdie.wordpress.com) ketika menyenaraikan 38 orang kuat PKR meninggalkan parti itu kerana kecewa dan hilang kepercayaan terhadap Anwar, turut melemparkan persoalan yang wajar diberi perhatian iaitu:

“Jika mereka (dalam senarai) yang pernah menjadi orang kuat dan panglima terkanan Anwar sudah meninggalkan PKR dan pakatan pembangkang, mengapa saudara saudari sekalian yang saya rasa tidak pernah mengenali Anwar secara dekat, yang hanya pernah melihat beliau dari jauh atau hanya dalam televisyen, atau mungkin pernah berjabat tangan hanya sekali dua dengan beliau, masih mahu menyokong Anwar?

“Adakah anda semua pemimpin atau ahli politik bahagian PKR? Adakah saudara saudari pernah makan tengah hari dengan Anwar? Saudara saudari pernah berceloteh, bergurau senda dengan beliau? Saudara saudari kenal beliau secara dekat sudah bertahun-tahun? Saudara saudari sering berhubung melalui telefon dengan beliau?

“Saudara saudari begitu rapat dengan Anwar sehingga boleh dengan senang keluar masuk banglo mewah milik Anwar? Tidak pernahkan? Jadi mengapa saudara saudari masih ingin menyokong Anwar tatkala mereka di atas yang begitu rapat dengan beliau sudah meninggalkan beliau atas dasar hilang kepercayaan?

“Apakah bendanya yang membuat saudara saudari begitu HADAP sekali dengan Anwar Ibrahim hinggakan saudara saudari sekalian masih mempercayai beliau, walaupun mereka yang begitu kasihkan Anwar suatu waktu dulu sudah meninggalkan beliau?” Dr Mahathir ketika berceramah di Serendah malam kelmarin, turut mengemukakan persoalan sama, terutama membabitkan orang pertama meninggalkan PKR, Dr Chandra Muzaffar yang ketika itu sudah menjadi Timbalan Presiden, tapi memutuskan hubungan kerana justifikasi parti itu untuk keadilan semakin terpesong daripada matlamat asal.

Sahabat Zaid pula percaya bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri ketika menjadi ahli Umno tidak lama dulu, mempunyai impian untuk menjadi Perdana Menteri dan menyedari dia tidak akan mencapai impian itu jika kekal bersama Umno.

“Cuba tengok arah aliran kepemimpinan yang ada dalam PKR sekarang. Dengan membuat andaian Anwar mungkin dipenjara kerana kes mahkamahnya... selain Azmin (Ali), siapa lagi calon terbaik bagi PKR untuk menjadi Perdana Menteri.

“Kawan-kawan memang sedar, Zaid mempunyai cita-cita amat tinggi dan dia sudah nampak tidak dapat pergi jauh jika kekal bersama Umno. Kerana itu, dia menyertai PKR yang dianggap boleh menjadi platform untuk mencapai impian indah itu sekiranya PKR boleh menumbangkan kerajaan BN,” kata sumber ini.

Tambahnya, dengan kekayaan yang dimiliki ketika bersama Umno membuatkan Zaid menjadi antara orang paling berpengaruh dalam PKR hari ini, apa lagi dengan kemampuannya dan Anwar untuk mendapatkan sokongan serta bantuan dana daripada kumpulan berpengaruh di dalam serta luar negara.

“Kita perlu melihat perancangan terutama membabitkan pelan peralihan kuasa dalam PKR, sekiranya Anwar ditimpa kejadian tidak diingini. Azmin mungkin berasa dia lebih layak berasaskan kepada kesetiaannya kepada Anwar selama ini, tetapi Zaid memiliki kekayaan yang jauh melimpah ruah berbanding Azmin.

“Antara Azmin dan Zaid, ramai yakin Anwar akan memilih Zaid sebagai penggantinya, kerana Zaid lebih lantang, berani dan berwibawa untuk menjadi pemimpin tertinggi,” kata sumber berkenaan.

Kerana itu tambah sahabat ini, Zaid dipilih sebagai calon di Hulu Selangor – Anwar memerlukan seorang yang lantang dan berani untuk membantunya di Parlimen bagi tempoh dua tahun akan datang.

Bekas Ahli Parlimen PKR, Zulkifli Noordin, pernah menggelar Zaid sebagai antara Firaun Kecil dalam PKR dan membuat keputusan untuk keluar parti kerana tidak tahan dengan kerenah beberapa firaun kecil ini.

“Dalam soal Zaid yang mahu saya dipecat daripada parti, saya tidak berminat melayan politikus hingusan dan opportunis macam dia. Saya hendak bertanya apakah pendirian dia mengenai hudud, kerana dulu dia pernah saman kerajaan Kelantan kerana hendak laksanakan hudud. Selepas itu Pas perlu buat pendirian terhadap orang macam ini. Kita hendak tahu sejauh mana Pas boleh berkompromi dengan soal Islam ini,”
katanya ketika membuat keputusan keluar PKR baru-baru ini.

INFO: Senarai keluar PKR:
1. Chandra Muzaffar (Timbalan Presiden Parti Keadilan Nasional)
2. S Nalla Karuppan (Ketua Bahagian PKR Kepong)
3. Ezam Mohd Nor (Ketua Pemuda PKR)
4. Anuar Shaari (Setiausaha Anwar Ibrahim)
5. Fairus Khairuddin (Adun Penanti – Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang)
6. Zahrain Mohd Hashim (Ahli Parlimen Bayan Baru)
7. Zulkifli Noordin (Ahli Parlimen Bandar Baru Kulim)
8. Zainur Zakaria (bekas peguambela Anwar, AJK Parti Keadilan Nasional)
9. Ruslan Kassim (Ketua PKR Negeri Sembilan dan juga Ketua Penerangan PKR)
10. Nell Onn (Ketua Wanita Parti Keadilan Nasional)
11. Jeffrey Kitingan (Naib Presiden PKR))
12. Marina Yussuf (Naib Presiden Parti Keadilan)
13. Lokman Noor Adam (Setiausaha Angkatan Muda Keadilan)
14. V. Arumugam (Adun Bukit Selambau)
15. Mohd Radzi Salleh (Adun Lunas)
16. Badrul Hisham Abdullah (Adun Pelabuhan Kelang)
17. Tan Tee Beng (Ahli Parlimen Nibong Tebal)
18. Sallehudin Hashim (Setiausaha Agung PKR)
19. Dr Halili Rahmat (Bendahari PKR Hulu Selangor)
20. Muhammad Zahid Md Arip (Naib Ketua Pemuda PKR)
21. Mohsin Fadzli Samsuri (Ahli Parlimen Bagan Serai)
22. Hamdan Taha (Timbalan Pengarah Pilihan raya Keadilan)
23. Dr Abdul Wahid Ahmad Suhaimie (Pengerusi Perhubungan Keadilan Pahang)
24. Jamaludin Abu Hassan (Pemangku Ketua PKR Padang Serai)
25. Mohd Hanafiah Man (Ketua Pemuda Keadilan Perak)
26. Fakhrul Azman Abu Bakar (Exco Pemuda Keadilan)
27. Shamsul Bahari Shamsuddin (Exco Pemuda Keadilan)
28. Rosli Mohd Johar (Naib Ketua Pemuda Keadilan Wilayah Persekutuan)
29. Zainuddin Awang (Exco Pemuda Keadilan Terengganu)
30. Datuk Bujang Ulis (Keadilan Sarawak)
31. Rusli Mohd Shariff (Naib Ketua Pemuda Keadilan Negeri Sembilan)
32. Jeffry Nizam (Exco Pemuda Keadilan Pahang)
33. Jamaluddin Mohd Radzi (Adun Behrang)
34. Kapten (B) Mohd. Osman Jailu (Adun Changkat Jering)
35. Tan Wei Shu (Adun Bakar Arang)
36. Soraya Sulaiman (Ketua Penerangan Wanita PKR)
37. Roshanita Mohd Basir (Timbalan Ketua Wanita PKR Bahagian Bagan Serai)
38. Datin Saidatul Badru Tun Said Keruak (Naib Presiden PKR)

MM - Bersimpati kepada Azmin Ali kerana beliau telah terlalu banyak berkorban untuk Anwar dari dulu hingga sekarang dengan harapan beliau akan dilantik sebagai TPM (atau PM) jika Anwar berjaya ke Putrajaya (Ooops! SB)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

About Me

My photo
Seorang Melayu Muslim yang dapat membezakan antara kehidupan seribu tahun lampau dengan kehidupan hari ini dan kini tinggal di daerah dan negeri di mana keturunan bukan Melayu menguasai politik, ekonomi, hartanah dan pendidikan.

Blog Archive

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP